Friday, 6 October 2017

PRENOSIMO: Šta je rješenje za banjalučki aerodrom? Dio 2.



Šta je najbolje rješenje za male aerodrome u regiji? Da li su to letovi niskotarifnih (low cost) kompanija, kao Wizz Air u Tuzli, ili nešto drugo?
“Ne postoji čarobna formula niti za jedan aerodrom. U Nišu su našli modalitet koji će njima biti prihvatljiv. Koliki su uopšte potencijali Banjaluke ako vidimo da je toliko blizu Zagrebu? Šta god vi napravili većina putnika će i dalje putovati iz Zagreba. Da li Banjaluka može imati te potencijale da preuzme dio putnika iz Zagreba?

Terminal Aerodorma Banja Luka
Da li je pametna stvar ovo što smo spomenuli da radi Zadar? Apsoultno da. Zadar je turističko mjesto. Ako izdvoji određen novac za ulaganje u aerodrom onda će dobiti milione evra nazad koje će mu vratiti ti turisti. A onda može 10 odsto novaca koje su donijeli ti turisti usmjeriti za dovođenje novih turista itd. U ovom momentu sada – ovo što radi Tuzla i što radi Niš – ako me pitate da li je to pametna stvar – jeste ako imate neku strašno veliku dijasporu onda vam se i to isplati. Ljudi dolaze kući, ostavljaju pare. Ali to Banjaluka nema. 

Stručnjaci među kojima ste i vi smatraju da model u kojem se cijeli aerodrom prepusti jednom “low cost” prevozniku takođe nije održiv na duže vrijeme?
Kad pogledate da jedan aerodrom Han (kod Frankfurta) koji je jedan od većih “low cost” aerodroma ima oko tri miliona putnika, a pred bankrotom je, mislim da sam vam sve rekao. “Nema hljeba samo od low cost-a”.

Bezbroj aerodroma postoji u Evropi koji žive samo na “lowcosterima” , a zapravo žive na subvencijama lokalnih zajednica koji iz raznoraznih razloga plaćaju te “lowcostere” jer od toga imaju nekih benefita . Bilo da su previše, kao ludi, investirali u aerodrom pa sad to moraju opravdati, pa onda niko ne vidi da se daje još milion milion i po. To onako ide, polu ispod žita, pa ljudima možemo zamazati oči kada smo potrošili već 100 ili 200 miliona na aerodrom, ovo manje neće niko ni primijetiti. Ili ako neka lokalna firma ili turistički kompleksi imaj interesa, kao u slučaju Zadra, pa se onda takva stvar isplati. Pa ne gledate na to koliko zapravo dajete u aerodrom nego vam je on uslov da biste mogli ostvariti određeni turizam jer danas turisti isključivo idu sa “lowcosterima”.  Ni tu Banjaluka nema neke pretjerano šanse.” 

Da li manji aerodromi tj. manje i ekonomski slabije države ili entiteti mogu razmišljati o osnivanju sopstvene avio kompanije?

“Ideja da se osnuje kompanija i da ta kompanija onda leti prema par “hubova” (većih aerodromskih čvorišta) pa to bi još i prošlo da to nije Banjaluka. Znate kako to ide kod nas, u Banjaluci ako neko napravi avio-kompaniju onda tu računajte još 300 ljudi koji će od toga živjeti i zapošljavati se „po babi i po stričevima“.Gledajte kako je prošla i „Sky Srpska“ i „Air Srpska“…Mislim, hajde da budemo realni. Niski su potencijali i morate doslovno napraviti minijaturnu firmu koja će vam sa minimalnim troškovima pokušati uloviti svoju nišu, ali to na našim prostorima teško prolazi jer znate kakvi su naši ljudi. Ipak, sada imamo takvu situaciju da Vlada redovno subvencioniše aerodrom sa 1.900.000 KM godišnje, a da možemo letjeti samo do Beograda. Da li bi se taj novac mogao pametnije iskoristiti? Moram priznati da ne vidim nekih pretjeranih potencijala za Banjaluku. Trebalo bi možda – pošto taj aerodrom i sad troši pare – za te pare dobiti promet recimo tuzlanskog aerodroma, a iskreno, ako ćemo tako, onda je bolje dati nekom “Wizz Air-u” ili “Ryan Air-u” taj novac jer sad ga već troše za plate ljudi koji igraju pasijansa i ne rade ništa.” 
Izvor: mondo

No comments:

Post a Comment