Šta je
najbolje rješenje za male aerodrome u regiji? Da li su to letovi niskotarifnih
(low cost) kompanija, kao Wizz Air u Tuzli, ili nešto drugo?
“Ne postoji čarobna formula niti za jedan
aerodrom. U Nišu su našli modalitet koji će njima biti prihvatljiv. Koliki su
uopšte potencijali Banjaluke ako vidimo da je toliko blizu Zagrebu? Šta god vi
napravili većina putnika će i dalje putovati iz Zagreba. Da li Banjaluka može
imati te potencijale da preuzme dio putnika iz Zagreba?
Terminal Aerodorma Banja Luka
Da li
je pametna stvar ovo što smo spomenuli da radi Zadar? Apsoultno da. Zadar je
turističko mjesto. Ako izdvoji određen novac za ulaganje u aerodrom onda će
dobiti milione evra nazad koje će mu vratiti ti turisti. A onda može 10 odsto
novaca koje su donijeli ti turisti usmjeriti za dovođenje novih turista itd. U
ovom momentu sada – ovo što radi Tuzla i što radi Niš – ako me pitate da li je
to pametna stvar – jeste ako imate neku strašno veliku dijasporu onda vam se i
to isplati. Ljudi dolaze kući, ostavljaju pare. Ali to Banjaluka nema.
Stručnjaci
među kojima ste i vi smatraju da model u kojem se cijeli aerodrom prepusti
jednom “low cost” prevozniku takođe nije održiv na duže vrijeme?
Kad
pogledate da jedan aerodrom Han (kod Frankfurta) koji je jedan od većih “low
cost” aerodroma ima oko tri miliona putnika, a pred bankrotom je, mislim da sam
vam sve rekao. “Nema hljeba samo od low cost-a”.
Bezbroj
aerodroma postoji u Evropi koji žive samo na “lowcosterima” , a zapravo žive na
subvencijama lokalnih zajednica koji iz raznoraznih razloga plaćaju te
“lowcostere” jer od toga imaju nekih benefita . Bilo da su previše, kao ludi,
investirali u aerodrom pa sad to moraju opravdati, pa onda niko ne vidi da se
daje još milion milion i po. To onako ide, polu ispod žita, pa ljudima možemo
zamazati oči kada smo potrošili već 100 ili 200 miliona na aerodrom, ovo manje
neće niko ni primijetiti. Ili ako neka lokalna firma ili turistički kompleksi
imaj interesa, kao u slučaju Zadra, pa se onda takva stvar isplati. Pa ne
gledate na to koliko zapravo dajete u aerodrom nego vam je on uslov da biste
mogli ostvariti određeni turizam jer danas turisti isključivo idu sa
“lowcosterima”. Ni tu Banjaluka nema neke pretjerano šanse.”
Da li manji aerodromi tj. manje i ekonomski slabije
države ili entiteti mogu razmišljati o osnivanju sopstvene avio kompanije?
“Ideja
da se osnuje kompanija i da ta kompanija onda leti prema par “hubova” (većih
aerodromskih čvorišta) pa to bi još i prošlo da to nije Banjaluka. Znate kako
to ide kod nas, u Banjaluci ako neko napravi avio-kompaniju onda tu računajte
još 300 ljudi koji će od toga živjeti i zapošljavati se „po babi i po
stričevima“.Gledajte kako je prošla i „Sky Srpska“ i „Air Srpska“…Mislim, hajde
da budemo realni. Niski su potencijali i morate doslovno napraviti minijaturnu
firmu koja će vam sa minimalnim troškovima pokušati uloviti svoju nišu, ali to
na našim prostorima teško prolazi jer znate kakvi su naši ljudi. Ipak, sada
imamo takvu situaciju da Vlada redovno subvencioniše aerodrom sa 1.900.000 KM
godišnje, a da možemo letjeti samo do Beograda. Da li bi se taj novac mogao
pametnije iskoristiti? Moram priznati da ne vidim nekih pretjeranih potencijala
za Banjaluku. Trebalo bi možda – pošto taj aerodrom i sad troši pare – za te
pare dobiti promet recimo tuzlanskog aerodroma, a iskreno, ako ćemo tako, onda
je bolje dati nekom “Wizz Air-u” ili “Ryan Air-u” taj novac jer sad ga već
troše za plate ljudi koji igraju pasijansa i ne rade ništa.”
Izvor: mondo
No comments:
Post a Comment