Mondo se raspitao
da li Aerodrom Banjaluka može postati kargo centar i da li je njegova
perspektiva u dovođenju avio prevoznika koji nude jeftine karte.Sa novcem koji
se sada troši Aerodroma Banjaluka mogla bi se dovesti bar dva avio prevoznika
da lete iz Mahovljana, smatra Alen Šćurić vazduhoplovni analitičar i stručnjak
koji je do detalja upućen u zbivanja u avio bizinisu u regiji.Šćurić aktivno i
energično prati događanja u civilnom vazduhoplovstvu u Evropi, a posebno na
Balkanu. Redovan je gost televizijskih emisija, piše tekstove za medije u
regiji i redovan je kolumnista i analitičar najboljeg regionalnog internet
portala koji se bavi isključivo vazuhoplovstvom.
U razgovoru za
MONDO kaže da banjalučki aerodrom, bez obzira na ideju i planove rukovodstva,
ne može postati regionalni kargo centar jer Banjaluka nije dobro povezana sa
većim centrima u regiji niti se ovde proizvodi mnogo toga što bi se eventualno
izvozilo vazduhoplovnim putem.Podsjećamo, rukovodstvo Aerodroma Banjaluka i
nadležnog ministarstva nakon kratkotrajnog posla prevoza mesa za Tursku
donijelo je odluku o gradnji zgrade koja će poboljšati kargo kapacitete
aerodroma. U izgradnju kargo skladišta i njegovo opremanje biće uloženo oko
milion i 200 hiljada maraka, a banjalučki aerodrom namjerava da uloži oko 7
miliona KM u modernizaciju aerodroma i kargo kapaciteta kako bi imali mogućnost
dobijanja poslova za transport robe.
Da li jedini
aerodrom u Srpskoj ima perspektivu kao aerodrom za prevoz tereta (kargo)?
“Ne znam tačno
šta oni planiraju ni kojeg će to biti obima, ali nijedan aerodrom na području
bivše Jugoslavije nema šanse da bude samo kargo aerodrom. To je bajka za malu
djecu. Recimo, ni aerodrom u Ljubljani to ne može. Kargo promet
cijele bivše države nije toliki da može napraviti obim posla kao što ga ima
aerodrom u Lincu, na primjer.”
“Da biste
imali uspješan kargo morate imati nešto što izvozite, gotov proizvod kao što je
bilo to goveđe meso koje se izvozilo iz Banjaluke, ili da imate razvijenu
infrastrukturu pa ćete onda cijenom i kvalitetom privući druge da od vas lete
kargom, što Banjaluka nema.” “Govorim o razvijenoj željezničkoj mreži, o
obližnjoj brodskoj luci, o izuzetnoj mreži cesta i o tome da je potrebno da ste
dobro povezani sa svim centrima u krugu 350-400 kilometara.” “Primjer za ovo je
Zadar koji se sada kandiduje da bude distributer „Alibabe“ za Evropu (najveći
kineski distributer proizvoda koji se prodaju preko interneta). Prednost
Zadra je što ima izuzetan aerodrom sa dvije piste, sa ogromnim potencijalima
još iz vremena JNA. Imaju autoput koji ide u četiri smijera, imaju luku koja je
na 15 kilometara i povezana je sa novom cestom od četiri trake, a imaju i
željeznicu. U takvim uslovima imate šanse da budete distributivni centar i onda
ćete naravno invesitrati u kargo i pokušati uzeti što više kargo prometa od
ostalih gradova i država koji su u krugu od 300 kilometara.
To Banjaluka
sigurno nema. Možda oni misle, ako izgrade neki savremeniji kargo prostor, da
će ponovo preuzeti od Tuzle taj let prema Turskoj. Znam da je to samo po sebi
mali posao da se ne isplati investirati u tako nešto.Ipak, od prošle godine
izvoz mesa u Tursku je značajno pojeftinjen otkako se sa ranijeg prevoza
avionima prešlo na transport kopnom, nakon što je EU dozvolila prelazak
kamionima preko svoje teritorije, pa meso iz BiH ide preko Srbije i Bugarske za
Tursku. Proteklih mjeseci meso ne leti ni iz Tuzle ni iz Banjaluke…
Da se
razumijemo, Banjaluku neće spasiti nikakav kargo niti će oni tu napraviti
nekakav biznis.Ono što je mene iznenadilo je npr. Aerodrom Niš.Oni su jedni od
rijetkih u regiji koji imaju kargo liniju. Ali sam se iznenadio kad sam čuo da
im zbog te linije stižu kopnenim putem lijekovi iz „Plive“ iz Hrvatske i onda
se tamo pretovaraju u avion i idu dalje.Nisam očekivao da bi neko vozio 700
kilometara zbog toga, ali oni su našli svoju „nišu“. Jeftiniji su, imaju neke
izvozne benefite jer to ide preko Srbije.Ali ni aerodrom u Nišu ne živi od
toga, to im je sporedni posao.”
Izvor: mondo
No comments:
Post a Comment