Thursday, 5 October 2017

PRENOSIMO: Šta je rješenje za banjalučki aerodrom? Dio 1.



Mondo se raspitao da li Aerodrom Banjaluka može postati kargo centar i da li je njegova perspektiva u dovođenju avio prevoznika koji nude jeftine karte.Sa novcem koji se sada troši Aerodroma Banjaluka mogla bi se dovesti bar dva avio prevoznika da lete iz Mahovljana, smatra Alen Šćurić vazduhoplovni analitičar i stručnjak koji je do detalja upućen u zbivanja u avio bizinisu u regiji.Šćurić aktivno i energično prati događanja u civilnom vazduhoplovstvu u Evropi, a posebno na Balkanu. Redovan je gost televizijskih emisija, piše tekstove za medije u regiji i redovan je kolumnista i analitičar najboljeg regionalnog internet portala koji se bavi isključivo vazuhoplovstvom.


U razgovoru za MONDO kaže da banjalučki aerodrom, bez obzira na ideju i planove rukovodstva, ne može postati regionalni kargo centar jer Banjaluka nije dobro povezana sa većim centrima u regiji niti se ovde proizvodi mnogo toga što bi se eventualno izvozilo vazduhoplovnim putem.Podsjećamo, rukovodstvo Aerodroma Banjaluka i nadležnog ministarstva nakon kratkotrajnog posla prevoza mesa za Tursku donijelo je odluku o gradnji zgrade koja će poboljšati kargo kapacitete aerodroma. U izgradnju kargo skladišta i njegovo opremanje biće uloženo oko milion i 200 hiljada maraka, a banjalučki aerodrom namjerava da uloži oko 7 miliona KM u modernizaciju aerodroma i kargo kapaciteta kako bi imali mogućnost dobijanja poslova za transport robe.

Da li jedini aerodrom u Srpskoj ima perspektivu kao aerodrom za prevoz tereta (kargo)?
“Ne znam tačno šta oni planiraju ni kojeg će to biti obima, ali nijedan aerodrom na području bivše Jugoslavije nema šanse da bude samo kargo aerodrom. To je bajka za malu djecu. Recimo, ni aerodrom u Ljubljani to ne može.  Kargo promet cijele bivše države nije toliki da može napraviti obim posla kao što ga ima aerodrom u Lincu, na primjer.”

“Da biste imali uspješan kargo morate imati nešto što izvozite, gotov proizvod kao što je bilo to goveđe meso koje se izvozilo iz Banjaluke, ili da imate razvijenu infrastrukturu pa ćete onda cijenom i kvalitetom privući druge da od vas lete kargom, što Banjaluka nema.” “Govorim o razvijenoj željezničkoj mreži, o obližnjoj brodskoj luci, o izuzetnoj mreži cesta i o tome da je potrebno da ste dobro povezani sa svim centrima u krugu 350-400 kilometara.” “Primjer za ovo je Zadar koji se sada kandiduje da bude distributer „Alibabe“ za Evropu (najveći kineski distributer proizvoda koji se prodaju preko interneta). Prednost Zadra je što ima izuzetan aerodrom sa dvije piste, sa ogromnim potencijalima još iz vremena JNA. Imaju autoput koji ide u četiri smijera, imaju luku koja je na 15 kilometara i povezana je sa novom cestom od četiri trake, a imaju i željeznicu. U takvim uslovima imate šanse da budete distributivni centar i onda ćete naravno invesitrati u kargo i pokušati uzeti što više kargo prometa od ostalih gradova i država koji su u krugu od 300 kilometara.

To Banjaluka sigurno nema. Možda oni misle, ako izgrade neki savremeniji kargo prostor, da će ponovo preuzeti od Tuzle taj let prema Turskoj. Znam da je to samo po sebi mali posao da se ne isplati investirati u tako nešto.Ipak, od prošle godine izvoz mesa u Tursku je značajno pojeftinjen otkako se sa ranijeg prevoza avionima prešlo na transport kopnom, nakon što je EU dozvolila prelazak kamionima preko svoje teritorije, pa meso iz BiH ide preko Srbije i Bugarske za Tursku. Proteklih mjeseci meso ne leti ni iz Tuzle ni iz Banjaluke…

Da se razumijemo, Banjaluku neće spasiti nikakav kargo niti će oni tu napraviti nekakav biznis.Ono što je mene iznenadilo je npr. Aerodrom Niš.Oni su jedni od rijetkih u regiji koji imaju kargo liniju. Ali sam se iznenadio kad sam čuo da im zbog te linije stižu kopnenim putem lijekovi iz „Plive“ iz Hrvatske i onda se tamo pretovaraju u avion i idu dalje.Nisam očekivao da bi neko vozio 700 kilometara zbog toga, ali oni su našli svoju „nišu“. Jeftiniji su, imaju neke izvozne benefite jer to ide preko Srbije.Ali ni aerodrom u Nišu ne živi od toga, to im je sporedni posao.”

Izvor: mondo

No comments:

Post a Comment